Mother Theresa English School - Reisverslag uit Auroville, India van Renée Boelaars - WaarBenJij.nu Mother Theresa English School - Reisverslag uit Auroville, India van Renée Boelaars - WaarBenJij.nu

Mother Theresa English School

Door: Renée

Blijf op de hoogte en volg Renée

27 Januari 2007 | India, Auroville

Hey!!

Jaja, het is weer tijd voor een verhaal!

Afgelopen weken hebben vooral in het teken gestaan van de reden waarom ik in India ben, mijn afstudeerstage.
In mijn vorige verhalen heb ik verteld over de zoektocht naar een nieuwe stageschool.

Mother Theresa English School is de gelukkige. Deze school ligt in Pondicherry in de wijk Murrungapakkam.
Elke ochtend om 7.45uur vertrekken we van huis naar de bushalte. Dit is 5 minuten lopen van ons guesthouse.
De bus is elke ochtend weer een avontuur! Het is hier namelijk heel normaal om zoveel mogelijk mensen in, aan of op de bus te proppen. Als je nog in de bus past sta je hutje-mutje echt boven op elkaar. Je geeft je tas af aan iemand die zit want dan neem je minder plaats in beslag. De jongens hangen buiten de bus of zitten op het dak. De mannen zitten meestal voorin de bus en de vrouwen achterin. Je zou verwachten dat je als buschauffeur met zo'n volle bus voorzichtig rijdt en rekening houdt met het feit dat niet iedereen stabiel staat. Helaas is dit niet zo. Een buschauffeur heeft zijn rechterhand permanent op de claxon, met zijn linkerhand stuurt hij de bus behendig door het drukke verkeer. Je moet zorgen dat je stevig staat anders wordt je door de bus geslingerd. Elke ochtend staan we een uur lang in dit tafereel en 's middags weer een uur terug. Tot nu toe kunnen we de lol ervan inzien, en lachen we ons dood als iemand ons weer vraagt om door te lopen terwijl we al letterlijk op de tenen staan van degene voor ons.

Eenmaal op school aangekomen beginnen de kinderen vaak net met hun morning prayers. Alle leerlingen staan dan op het schoolpleintje. De meisjes staan aan de linkerkant en de jongens aan de rechterkant. Allemaal keurig netjes in rijen. Het hoofd van de school loopt rond om te controleren of iedereen wel goed staat.
Een leerling uit een van de hoogste Standards (groepen) staat voor de groep en laat weten welk gebed of lied er komen gaat. De kinderen dreunen alles tegelijk op. Na de prayers geeft het hoofd een toespraak. Vaak gaat dit over het feit dat je als kind je vader trots moet maken en je moeder gelukkig. Dit doe je door hoge cijfers te halen en goed je best te doen.
Als dit allemaal voorbij is marcheren de kinderen naar hun 'klaslokaal' en kan de eerste les beginnen.
Voor elk vak hebben ze een andere leerkracht. Wij hebben ervoor gekozen om in 1 klas te blijven zodat je een band kunt opbouwen met je klas. Ik sta in Standard 5 (groep 6 in Nederland). Het is een klas met 19 leerlingen en ze zitten in een lokaaltje van ongeveer 3 bij 4 meter (op de foto's kun je zien wat het begrip 'klaslokaal' hier inhoud).
De kinderen spreken allemaal erg goed engels, het enige probleem is het accent. Door het accent is het soms erg moelijk om ze te verstaan, en voor hen is het soms erg moeilijk om mij te verstaan.
Tijdens het lesgeven kan dit nog weleens tot miscommunicaties lijden, vooral als je bedenkt dat we eigenlijk in een open ruimte zitten en dat er nog 7 andere klassen indezelfde open ruimte zitten. Het accent maakt het al moeilijk om elkaar te verstaan en daar komt dan het lawaai uit de andere klassen bij. Maar tot nu toe is het lesgeven erg goed gegaan, alleen het uitleggen van iets duurt soms net iets langer dan normaal.
De manier van onderwijzen is totaal verschillend van de manier in Nederland. In Nederland zien we iedere leerling als een individu met zijn eigen kwaliteiten, hier in India vinden ze dat als alle leerlingen een les hebben gehad ze dan ook allemaal hetzelfde moeten weten. Er wordt alleen maar klassikaal lesgegeven. De leerkracht vertelt, vraagt iets aan de klas die geeft vervolgens in koor antwoord en herhaalt dit minstens 3x. Dan vindt de leerkracht dat ze het snappen en gaat hij of zij verder met de stof. Als huiswerk krijgen ze vaak belangrijke zinnen uit de tekst mee die ze letterlijk uit hun hoofd moeten leren.
Deze manier van lesgeven heeft als gevolg dat als ik een vraag stel die niet letterlijk in de tekst staat de kinderen helemaal de weg kwijt raken en niet weten wat ze moeten antwoorden.
Het idee dat het hoofd van een kind een trechter is waar je zoveel mogelijk moet instoppen, heerst hier nog steeds. De kinderen leren totaal niet zelf na te denken en zullen dus ook weinig vaardigheden ontwikkelen, iets wat in Nederland juist heel erg in opkomst is en wat al jaren heel belangrijk wordt gevonden.
Het is soms heel lastig hiermee om te gaan. Als je je eigen manier van lesgeven hanteerd snappen de kinderen er helemaal niks van, maar het is tegen mijn ideeen om in 1 les maar zoveel mogelijk informatie te verstrekken dat de kinderen letterlijk uit hun hoofd moeten leren. Naar een tussenweg hier voor ben ik nog steeds opzoek maar die gaat er zeker komen!

Een ander verschil met de Nederlandse basisscholen is dat hier lijfstraffen nog tot de orde van de dag behoren. Een verkeerd antwoord nodigt voor de leerkrachten uit om een draai aan je oor te geven, en dit gaat er niet zachtzinnig aan toe!
Doordat het schoolgebouw helemaal open is kan ik precies zien wat er in de andere klassen gebeurt. Ik zie dan ook vaak dat in de jongere Standards kinderen met een lineaal worden geslagen. De manier waarop de kinderen worden geslagen kun je geen 'pedagogisch tikje' meer noemen. Als een lerares even helemaal de orde verliest slaat ze de kinderen niet alleen met de vlakke kant van de lineaal maar gebruikt ze ook weleens de punt.
Telkens als ik dit zie springen de tranen in mijn ogen en sta ik verstijft voor de klas. Bij elk geluid dat een beetje lijkt op het slaan van een kind schrik ik open kijk om me heen waar het vandaan komt. Het is tegen al mijn principes in wat hier soms op school gebeurd.

Zoals je op de foto's kunt zien is het schoolgebouw van de school geen gebouw te noemen. Het is een oude motorgarage, er is geen elektriciteit en er is lang niet genoeg ruimte voor alle leerlingen. De school is bezig met een nieuw schoolgebouw een stukje verder wijk in. We zijn hier gaan kijken samen met Charles (het hoofd van de school). September 2006 zijn ze begonnen met het bouwen van de nieuwe school. Maar in november was het geld op en is de bouw stil gelegd. Tot op de dag van vandaag is er niks veranderd aan deze situatie en is de school op zoek naar fondsen om geld te krijgen voor hun schoolgebouw. Op de vraag of Charles een idee heeft waar het geld vandaan kan komen keek hij richting de lucht en zei dat hij hoopt dat God hem een richting in kan sturen.
De oude motorgarage waar de leerlingen nu les in krijgen moet in juni 2007 verlaten worden. De school betaald nu al geen huur meer omdat daar geen geld voor is.
Heel bizar om te bedenken dat we ons in Nederland druk maken over het aantal speeltoestellen op de speelplaats terwijl er hier een school is die een van de belangrijkste elementen van een school mist, namelijk een schoolgebouw!

Zoals je kunt lezen heb ik weer onwijs veel meegemaakt en ik zou soms zo graag even in de toekomst willen kijken wat me nog allemaal te wachten staat. Want 1 ding is zeker India is het land met de onverwachte mogelijkheden!

Tot snel weer!!
Heel veel liefs,
Renee

  • 27 Januari 2007 - 13:52

    Jes:

    zie je wel dat het wel goed komt met die inspiratie ;) haha, maar wat heb je nu uiteindelijk gegeten!! haha, geniet ervan lieve renee!! kus

  • 27 Januari 2007 - 14:46

    Nop:

    Hoi Reneé! Wel heftig hè?! Kan me voorstellen dat je er onpasselijk van wordt!?!Misschien dat ze gaan zien dat je met wat vriendelijkheid en begrip ook 't nodige kan bereiken! Die kids van jou klas boffen maar!! Ik heb je brief naar Kiek/Willy ook gelezen en ook ik (wij) zullen een bijdrage sturen. Succes ermee! liefs van de familie

  • 27 Januari 2007 - 16:28

    Wobke:

    Hoi!!! Ik sta elke keer weer versteld bij het lezen van jou verhalen..Het blijft indrukwekkend wat jij allemaal meemaakt..Dat ze daar de leerlingen slaan is wel heel naar, kan me voorstellen dat dat heel moeilijk is..Je bent alweer een maand weg, wat vliegt de tijd!! Nog een maand en dan gaan jullie rondreizen toch!? Heb je mijn smsje nog gekregen vorige week? nog heel veel plezier, kus

  • 28 Januari 2007 - 15:48

    Kinley En Frank:

    Onverstelbaar wat je allemaal meemaakt daar, en dat het zo niet te vergelijken is met de samenleving hier. veel succes en plezier verder met je stage :)! Wij blijven op de hoogte van verhalen!
    Kus Kinley en Frank

  • 28 Januari 2007 - 17:31

    Wipkip:

    he lieverd,
    poe zeg wat maak je daar toch allemaal mee. wel best schokkend om te horen! Als ze maar wel van jou afblijven! hoop dat je der ook kunt genieten, maar daar ga ik wel van uit! kusje

  • 28 Januari 2007 - 19:31

    Rent:

    wow, die sari staat jou echt goed! veelzeggende foto's.. want een avontuur! zoals je al wel kunt verwachten kan ik me helemaal inleven in hoe jij je moet voelen als je hoort dat er iemand wordt geslagen! eng hoor!
    ik ben weer terug uit zeeland en het was heerlijk. moet je snel even spreken over ons idee voor over ean paar weken.. hopelijk begrijp je wat ik bedoel!

    tot snel! dikke kus!!

  • 29 Januari 2007 - 13:45

    Lotte:

    Jeeetje Renée, tis wel erg heftig daar zeg! Vind het wel echt heel erg leuk om te lezen allemaal! Ook een raar idee dat je alweer een maand weg bent...de tijd vliegt :-) Heel veel plezier nog, want voor je het weet is het voorbij! Dikke kus, Lotte

  • 29 Januari 2007 - 18:59

    Tina:

    Lieve Renée, wat een avonturen zeg! Zo te horen kunnen indiase leraren ook nog wel wat aan hun professionele ontwikkeling doen ;) veel plezier nog ik mail je snel weer
    xxx

  • 30 Januari 2007 - 15:05

    Marloes:

    Heey renee! En ik maar denken dat die bussen in Nederland zo vol zitten... Leuk om je verhalen te lezen en de foto's te zien! Veel plezier nog!

  • 30 Januari 2007 - 22:45

    Bert En Carla:

    geweldig dat je scriptie goedgekeurd is. ( Heb je je vader wel bedankt?)Leuk om te lezen wat je zoal meemaakt. De scholen zijn toch wel totaal anders dan hier. Geniet vooral van het leventje in zo'n anderen cultuur.
    Lieve groet van ons

  • 31 Januari 2007 - 11:05

    Kim B:

    Reneetje!! Poehpoeh..telkens schrik ik weer van je verhalen! Wat hebben we het in Nederland goed en wat zeiken we hier dan enorm! Maar ik ben blij dat je je staande houdt...Je zult natuurlijk ook wel moeten maar zorg dat je niet teveel dingen overneemt;) Niet dat je straks hier ineens kinderen gaat meppen met een liniaal! Nog bedankt voor je smsje! Ik mis je nog steeds hoor! Dikke kus en tot snel!

  • 02 Februari 2007 - 12:41

    Ginger:

    Hoi Renee!

    Nou even tijd gevonden om je verhaal weer even te lezen!Je verhalen blijven leuk om te lezen!Ook leuk dat je het schoolleven van daar zo uitgebreid verteld en wat er zo anders aan is met Nederland! En het is echt heel anders! Lijkt mij ook verschrikkelijk om te zien dat ze die kinderen slaan. Verder weer een hele andere stage-ervaring! haha! Echt onvoorstelbaar dat de klassen m.b.v. een plank worden gevormd!Wij in Nederland zeuren al wanneer het lokaal te klein is voor leuke hoeken of zo!In ieder geval een enorme ervaring om te zien hoe het onderwijs daar gaat, ook al bevallen veel dingen niet!Heel veel plezier nog en ga zo door met leuke verhalen schrijven!
    Kus ginger

  • 02 Februari 2007 - 18:24

    Fleur:

    Hey lieve Renee,

    Na wat moeite heb ik je website ontdekt via je vader. Ontzettend leuk om je ervaringen te lezen daar in het verre Oosten! Wat heb jij een indrukwekkende stage uitgekozen zeg. Je maakt een groot avontuur van je leven en daar ben ik wel eens jaloers op. Leuke foto's. Je ziet er mooi uit in een Sari.

    Ik kan me goed voorstellen dat het moeilijk is als je die lieve kindertjes geslagen ziet worden. Dat is echt idioot!

    Ik wens je veel succes met alles en dat je nog veel leuke ervaringen mag op doen.

    Veel liefs Fleur



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Auroville

Afstudeerstage - India

Recente Reisverslagen:

25 April 2007

DEFINITIEF NIEUW NEDERLANDS NUMMER

11 April 2007

En toen was het een herinnering...

09 April 2007

Vaarwel India...

27 Maart 2007

Ow jeeh! Een virus!!

22 Maart 2007

Het afscheid
Renée

Actief sinds 29 Nov. 2006
Verslag gelezen: 146
Totaal aantal bezoekers 45192

Voorgaande reizen:

08 September 2012 - 02 Oktober 2012

Uganda

27 December 2011 - 23 Januari 2012

País incognito - Colombia

19 Februari 2011 - 18 Maart 2011

Op het dak van de wereld - Nepal

13 December 2009 - 30 Januari 2010

Skilerares - Königsleiten

03 April 2009 - 23 Mei 2009

Be More - Zuid-Afrika

30 December 2006 - 11 April 2007

Afstudeerstage - India

Landen bezocht: