Het afscheid - Reisverslag uit New Delhi, India van Renée Boelaars - WaarBenJij.nu Het afscheid - Reisverslag uit New Delhi, India van Renée Boelaars - WaarBenJij.nu

Het afscheid

Door: Renée

Blijf op de hoogte en volg Renée

22 Maart 2007 | India, New Delhi

Hey lieve allemaal,

Afgelopen weken hebben in het teken gestaan van afscheid nemen. En weer is gebleken dat afscheid nemen niet leuk is.

Tien weken heb ik samen met mijn klasje, Standard 5, een band opgebouwd. Voor hen was ik bijzonder. Niet alleen vanwege mijn uiterlijk maar ook vanwege mijn omgang met hen. Voor mij waren zij bijzonder omdat ik heel intens van hun genoten heb. Het was niet een normale stageklas, het was een stageklas die in het begin met rare ogen naar mij en mijn manier van lesgeven keken. Maar die ogen veranderden, na een aantal weken, in vreugde en vertrouwen. En dit is gebleven tot de laatste minuut dat ik op de Mother Theresa School was.

Afgelopen vrijdag heb ik ‘s ochtends een aantal huizen van de kinderen bezocht. In mn sari liep ik met een groep kinderen door de straten. We hadden ontzettend veel lol maar af en toe voelde je het afscheid naderen. Dan kreeg ik even snel een knuffel, zei een leerling dat ze nog een kamer over hadden in hun huis waar ik kon wonen, of werd er even in mijn hand geknepen.
Toen we terug op school kwamen was het lunchtijd. Met alle leerkrachten hebben we heerlijke rijst en side dishes gegeten. Er hing een stilte die het gevoel van iedereen beschreef.
‘s Middags hadden we een function. Er waren verschillende toespraken en optredens.
Tijdens deze function kwam bij mij het besef wat voor een invloed deze school, met zn kinderen en leerkrachten, op mij heeft gehad. En wat voor een invloed wij op de school hebben gehad. Nooit zal ik vergeten wat ik hier heb geleerd en nooit zal de school vergeten wat ze van ons hebben geleerd.

De school was niet het enige waar ik afscheid van moest nemen.
Na 11 weken is Pondi mijn hometown geworden, voelde Amaidi als mijn thuis en is de familie van Camille ook een beetje mijn familie geworden.
Het viel dan ook zwaar om hier weg te gaan.
Met Amma, de schoonmoeder van Camille, had ik een speciale band opgebouwd. We konden elkaar niet verstaan maar in de lange tijd dat ik in Amaidi woonden hebben we ons eigen taaltje ontwikkeld. De laatste week kwam ze elke dag even naar me toe om te vertellen hoeveel nachtjes ik nog in Amaidi was en aaide ze me even over mn hoofd.

Ook het sfeertje tussen de vrijwilligers was moeilijk om gedag te zeggen. Doordat je allemaal hele intense dingen meemaakt, ontwikkel je al snel een bijzondere band. Het feit dat zij nog allemaal een aantal weken in Amaidi blijven, en dat ik al weg ‘moest’ was raar.
Maar gelukkig kan ik hun allemaal in Nederland opzoeken!

Kortom afscheid nemen is nooit leuk…

Maar gelukkig heb ik er iets voor terug gekregen! Ik ben nu vanaf zondag aan het reizen, samen met Milou en Annejet, en het is geweldig!!!
We zijn eerst naar het zuidelijkste puntje van India gegaan, Kanniyakumari, hier kun je de zonsondergang en zonsopgang zien met 180graden zee om je heen. Erg mooi!
Vervolgens zijn we met de trein verder gegaan langs de west kust, richting Alleypey/Allapuzha.
We hebben heel de dag in de trein gezeten en het was geweldig! Door de open ramen en deuren heb je het gevoel dat je in het landschap zit. En wat voor een landschap!!
In Alleypey/Allapuzha hebben we een tocht gemaakt over de backwaters. Voor een appel en een ei hadden we een houseboat tot onze beschikking met 3 man staff ( 1 kok en twee bomers). De backwaters staan bekend om zijn prachtige natuur. Je vaart door rivieren en kleine slootjes en het enige wat je om je heen ziet zijn palmbomen, hutjes en mensen die zich voort bewegen en van alles vervoeren in hun roeibootjes. Overweldigend mooi!
Tussendoor kregen we vis met rijst, gebakken bananen en ananas. ‘s Avonds heeft de kok kreeft voor ons gemaakt.
We zijn even helemaal tot rust gekomen!

Vandaag gaan we verder richting Cochin. Ik ben benieuwd wat dit stadje te bieden heeft!

Ik hou jullie op de hoogte!!

Tot snel!! (wel raar dat ik dat al kan zeggen!!)

Heel veel liefs,
Renee

  • 22 Maart 2007 - 05:15

    Renee:

    ps: foto's komen nog! Moet eerst opzoek naar een pc met een usb.

  • 22 Maart 2007 - 06:06

    Pleun :

    hey zussie, Geniet van de fantastische dingen die je gaat zien!En van de laatste weekjes. Ik mail je snel. Mis je...kus Pleun

  • 22 Maart 2007 - 06:44

    Ellen:

    Hey Renee, fijn om te lezen dat het nog steeds zo goed met je gaat! Heel veel plezier de laatste weken, pas goed op jezelf!
    Liefs Ellen

  • 22 Maart 2007 - 07:31

    Viv:

    Lieve Renee,
    Geniet van je laatste weekjes daar! Ik ben wel blij dat ik je snel weer zie!
    Liefs,
    Viv

  • 22 Maart 2007 - 08:19

    Papa:

    weer een mooi verhaal, ga je een boek uitgeven of zo...?
    leuk je gister gesproken te hebben. (midden in de bush) geniet van een welverdiende vakantie.

  • 22 Maart 2007 - 08:42

    Mir:

    Geweldig zoals je alles beschrijft Renée. Eigenlijk was het een vrij korte stage maar met zoveel impact.
    Wie weet zien ze je nog wel eens terug?
    Geniet van je vacantie en ik ben heel benieuwd naar de foto's.
    liefs: Mir

  • 22 Maart 2007 - 08:43

    Kimmie:

    Lief reneetje, nog lekker een even reizen voordat je weer terug komt. Geniet er nog even van voordat het leven in Nl weer begint.
    Tot snel, kus

  • 22 Maart 2007 - 09:36

    Noor:

    He Lieve Reneetje,
    Leuk om weer wat te lezen! Indrukwekkend om te lezen hoe de kids het ervaren hebben! Doe je goed juf Reneetje!!
    Geniet van je laatste 3 weekjes met Annejet en Milou!!
    Tot heeel snel!!

    Veel liefs & kus Noor

  • 22 Maart 2007 - 11:27

    Kinley:

    Hee renee, leuk om weer te volgen wat jullie bezig houdt.. Geniet er nog maar even van de laatste weekjes!! Liefs kin en Frank

  • 22 Maart 2007 - 14:50

    Marloes:

    Wow! Reneetje! Elke keer laat je weer een indrukwekkend verhaal achter. Geniet van je welverdiende vakantie en tot over een paar weekjes!!!
    Veel liefs, Marly

  • 22 Maart 2007 - 16:02

    Kim B:

    BOelie...wat ben ik ontzettend bij dat je weer bijna terug bent! Geniet ervan zolang het nog kan...Ik heb je echt gemist man! Dikke Kus

  • 22 Maart 2007 - 16:59

    Sjors :

    Stinkieee... Mooi verhaal man. Maar die mensen daar moeten niet klagen! De afgelopen 11 weken hadden zij mazzel, nu is Nederland weer aan de beurt! :D
    Chickywicky ik zie je graag terug

    Kuskus!

    Sjors

  • 22 Maart 2007 - 18:15

    Nop:

    Hoi Reneé! 11 weken?? 't is eigenlijk niks!! maar 't lijkt, met al die avonturen, indrukken en ervaringen wel een jaar!! Meisie geniet nog gauw even van je "vakantie" want die is dik verdiend!! En dan van harte welkom in ons (kouwe!!!) Nederland!!! dikke kus van ons allen! liefs Nop en co.

  • 23 Maart 2007 - 06:02

    Lydwien:

    Hey Meid!
    Zo te lezen heb je het goed naar je zin! Ik ben nu al een beetje jaloers om jou... hahaha. Wij moeten nog 2 weekjes en dan mogen wij ook gaan reizen! Ik heb er nu al zin in! Heel heel veel plezier, geniet ervan en tot snel!
    Dikke kus van Lydwien

  • 23 Maart 2007 - 11:12

    Jes:

    Lieve meis, afscheid nemen is stom... helaas hoort het erbij!! gelukkig blijven het voor altijd herinneringen die je met een lach bij je blijft houden :D
    geniet van het rondtrekken, tot snel!!
    kusje Jes

  • 23 Maart 2007 - 19:41

    Kimmie:

    Hey Roomy,

    Mooooi verhaal! Daardoor krijg ik ook super veel zin om door Indonesïe te reizen. Maar nog even geduld. Eerst nog samen met jou kippetjes eten met mais!! :)

    Tot snel! x

  • 24 Maart 2007 - 12:43

    Ginger:

    Hoi Renee!

    Weer een heel mooi verhaal!Nu nog flink vakantie houden en veel mooie dingen bekijken en beleven. Het bewijst wel dat je een super leuke en leerzame tijd hebt gehad op je "stage"school. Toch mooi dat jij maar ook de kinderen en de school zulke mooie herinneringen zullen hebben aan elkaar! Nog heel veel plezier!

    Kus Ginger

  • 25 Maart 2007 - 08:45

    Clairros:

    Wederom kippevel!! Nog even lekker genieten meissie, want dan kom je weer terug in de vliegensvlugge wereld van Nederland.

    TOP wat je allemaal gedaan hebt daar!!

    Veel liefs, dikke knuffel, die krijg je binnenkort ;-)

  • 25 Maart 2007 - 20:39

    Diederik/deeds:

    heey renee
    wat leuk om al deze verhalen van je te kunnen lezen geniet er nog even van

    groeten diederik/deeds

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, New Delhi

Afstudeerstage - India

Recente Reisverslagen:

25 April 2007

DEFINITIEF NIEUW NEDERLANDS NUMMER

11 April 2007

En toen was het een herinnering...

09 April 2007

Vaarwel India...

27 Maart 2007

Ow jeeh! Een virus!!

22 Maart 2007

Het afscheid
Renée

Actief sinds 29 Nov. 2006
Verslag gelezen: 147
Totaal aantal bezoekers 45172

Voorgaande reizen:

08 September 2012 - 02 Oktober 2012

Uganda

27 December 2011 - 23 Januari 2012

País incognito - Colombia

19 Februari 2011 - 18 Maart 2011

Op het dak van de wereld - Nepal

13 December 2009 - 30 Januari 2010

Skilerares - Königsleiten

03 April 2009 - 23 Mei 2009

Be More - Zuid-Afrika

30 December 2006 - 11 April 2007

Afstudeerstage - India

Landen bezocht: