India, elke dag anders! - Reisverslag uit Auroville, India van Renée Boelaars - WaarBenJij.nu India, elke dag anders! - Reisverslag uit Auroville, India van Renée Boelaars - WaarBenJij.nu

India, elke dag anders!

Door: Renée

Blijf op de hoogte en volg Renée

04 Maart 2007 | India, Auroville

Hey allemaal!!

Na verschillende mailtjes, telefoontjes, faxen, smsjes en vele postduiven met verzoeken voor een nieuw verhaal heb ik dan eindelijk de tijd gevonden om jullie even te updaten van al mijn belevenissen.

Ongeveer een maand geleden heb ik een week bij Bless gewerkt en heb ik bij een Indiaas gezin gelogeerd. Dit was een hele ervaring. Super leuk om eens een kijkje te nemen in het echte Indiase leven en te zien hoe de verhoudingen binnenshuis zijn.
Zo slapen man en vrouw bijvoorbeeld niet in dezelfde kamer. De man sliep in de woonkamer op een rieten matje en de vrouw had een kamer voor haar zelf. Je zou denken dat ze een geregeld huwelijk hebben, maar dit bleek niet het geval te zijn. Volgens hen was het een ‘love marriage’. Lekker romantisch!
Het is hier nog steeds de gewoonste zaak van de wereld dat je uitgehuwelijkt wordt. Een van de leraressen op mijn stageschool vertelde dat ze niet in liefde gelooft. Niemand kan meer van je houden dan je ouders. Zij kennen je door en door en kunnen dus een geschikte man voor je vinden. Als vrouw wordt je geboren om je aan te passen en hier zul je ook naar moeten leven. Het is heel bizar om dit te horen van iemand die redelijk beleerd is en op andere vlakken een heel westerse kijk op het leven heeft.

Maar goed ik dwaal af, even terug naar mijn weekje Bless/homestay.
Elke ochtend ging ik samen met Yasmine (ik sliep bij haar schoonouders in huis) naar Bless. Hier aangekomen werd het programma voor de dag bekend. Dit betekende niet dat je dag dan ook zo zou gaan verlopen, hier in India veranderd alles (maar dan ook alles) op het laatste moment.
Ik had vanuit Bless/Plan een taak mee gekregen voor deze week en verder had ik vanuit mijn scriptie ook een aantal punten opgesteld die ik wilde gaan onderzoeken.
Voor Bless/Plan heb ik onderzocht hoe de ontwikkelingen zijn van de Child Activity Centra (CAC, is voor de leeftijd van 6 tot 15 jaar). Ik heb onderzocht hoe bepaalde centra zouden kunnen verbeteren. Hiervoor heb ik gesprekken gehad met de staff, ouders, consultants en de kinderen. Uit dit onderzoek zijn zeer interessante feiten gekomen waar Bless/Plan zeker iets mee kan doen.
Voor mijn scriptie heb ik bekeken wat er in de Child Care Centra (CCC, is voor de leeftijd van 2 tot 5 jaar) en de CAC gedaan wordt aan het bijbrengen van de rechten van het kind.
Op een gegeven moment werd ik door Uma (mijn begeleidster en tolk) gevraagd om een activiteit voor te bereiden voor kinderen van de CAC over de rechten van het kind. Dus ik aan de slag, super enthousiast dat ik eindelijk een deel van mijn scriptie kon gaan uitvoeren.
Maar India zou India niet zijn als het op het laatste moment blijkt dat ze iets heel anders voor je in petto hebben.
Het ging alsvolgt: Ik loop, vol goede moed, in mijn oranje Churidar met al mijn materialen onder mijn arm de ruimte in, waar ik verwacht een groep zenuwactige kinderen aan te treffen. Op het moment dat ik de deur open doe en een stap over de drempel zet, staan er ineens 25 volwassenen op en zeggen: “Goodmorning Miss”. Verkeerde lokaal?
Ik kijk Uma verbaasd aan, waarop zij zegt: “Ok Renee, you can start your workshop now, I’ll translate..!”
Heerlijk! Dit is een van de redenen waarom India zo leuk is. Hoe kom je erbij dat je precies moet weten wat je heel de dag gaat doen?! Dat is toch saai en totaal niet spannend.
De 25 volwassenen blijken de staffleden van de CAC’s in Cuddalore District te zijn. Zij zijn speciaal naar deze workshop gekomen omdat er een mevrouw uit Nederland hun komt vertellen hoe je kinderrechten kunt betrekken in je activiteiten. Laat dit nu net mijn scriptie onderwerp zijn!
Samen met mijn vertaler en de staff hebben we gesproken over het nut van het bijbrengen van de rechten van het kind, in welke stappen je dit moet doen en heb ik een aantal activiteiten met ze gedaan.

De week bij Bless was een wereldweek. Ik heb ontzettend veel gezien (ik heb vooral in zwaar getroffen Tsunami gebied gewerkt), heel veel verhalen gehoord en heel veel geleerd.

Na deze fantastische week moest ik weer terug naar school. Elke dag proppen in de bus, elke dag horen hoe kinderen geslagen worden, elke dag je lesjes afdraaien, elke dag zweten in je Churidar, elke dag de stank van de toiletten. Het leek de Mount Everest die ik in mn eentje moest beklimmen.
Maar eenmaal op school aangekomen verdween de Mount Everest als sneeuw voor de zon. De kinderen kwamen lachend op me af, van alle kanten hoorde ik “Goodmorning Miss” en het leek zelfs alsof ik de toiletten niet meer rook. Heerlijk om weer terug te zijn!

Na school is het altijd weer leuk om terug te komen in Amaidi Guesthouse. Het is een oase van rust. Je kunt gezellig met de andere vrijwilligers praten over je ervaringen van die dag en plannen maken voor verschillende tripjes in het weekend.
Zo zat ik ook de avond dat ik een telefoontje kreeg vanuit Nederland.
“Heey Kleintje, met papa! Ben je toe aan een nieuw project?”

Lions Club De Graafschap heeft dankzij een geweldige sponsoractie een mooi geld bedrag opgehaald, er ‘was’ alleen nog geen doel.
Hier in India is op elke hoek van de straat een ‘goed doel’ te vinden, en dus ben ik opzoek gegaan naar een doel dat mij raakt.

Suna is een vrouw van eind twintig en woont samen met haar twee kinderen en haar man. in een buitenwijk van Tiruvannamalai.
5 jaar geleden is ze een schooltje gestart in haar achtertuin. Het schooltje had op dat moment een palmbladendak. Na een brand bij een school in de buurt werden de palmbladendaken verboden door de regering. Het schoolgebouwtje van Suna had ineens geen dak meer.
Vanaf dat moment zag ze hoe haar leerlingen wegbleven. Van de honderd leerlingen zijn er nu nog maar 15 over.
Deze 15 leerlingen krijgen les in haar woonkamer.
Toen ik dit verhaal hoorde ben ik naar Tiruvannamalai gegaan en heb ik een weekend doorgebracht met Suna.
Samen met haar beste vriend, Sueramaniam, hebben we plannen gemaakt om haar school weer een kans te geven.
Denk je naar India te gaan om les te geven, zit je ineens met een ingenieur te praten over de keus voor een ecosan toilet of een gewoon toilet, en of het niet verstandig is om aan waterharvesting te doen vanwege het watergebrek in het dorp.

De ingenieur heeft ondertussen de tekening en begroting gemaakt. Vandaag zijn Sunan, Sueramaniam en de ingenieur naar Amaidi gekomen en heb ik (samen met Camille) het definitieve akkoord gegeven om te beginnen.
En zo verwacht Suna het nieuwe schooljaar weer les te kunnen geven aan ongeveer 80 leerlingen.

Dit zijn even in het ‘kort’ de meest indrukwekkende gebeurtenissen van de afgelopen maand. Ik heb nog zoveel meer gedaan maar dat vertel ik wel als ik thuis ben! (de tijd vliegt! nog maar 5 weken...)

Heel veel liefs en kusjes,
Renee

  • 04 Maart 2007 - 13:35

    Mirjam:

    Hey Renée, Wat doe je veel en wat maak je veel mee! Ik ben echt trots op je en vertel regelmatig over jou (en Koen) aan het andere eind van de wereld om daar het leven te leren kennnen en te kijken of er wat aan te verbetren valt.
    Koen komt eind april terug.
    Het zal voor jullie wel wennen zijn als je hier terug bent.

  • 04 Maart 2007 - 15:53

    Rent:

    hee! mooi verhaal! eindelijk weer! ben trots op je dat je je inzet voor zulke goede doelen! wij hebben net met 10-0 gewonnen van dames 4.. was weer leuk! volgende week dames 2 eens laten zien wie de beste zijn! mis je!
    kusje

  • 04 Maart 2007 - 16:13

    Wipkip:

    he kippie leuk je gesproken te hebben laatst! fijn dat alles goed met je gaat en dat je t naar je zin hebt!! tot over een tijdje!
    kusje je kippie!

  • 04 Maart 2007 - 17:22

    Rent:

    nog even goed nieuws: de vestjes zijn heel mooi!!! er zit veel model in! ze zijn wit met donderblauw en als alles meezit hebben we ze voor zondag! voor jou is natuurlijk ook een hele mooie S besteld. kom maar snel terug!
    kus

  • 04 Maart 2007 - 19:19

    Rogier En Marloes:

    Heey Reneetje! Wat een verhalen zeg, echt super dat je zoveel meemaakt! En heel goed dat je zoiets kunt betekenen voor anderen... Geniet er nog van de laatste 5 weekjes!

    Kus

  • 04 Maart 2007 - 20:03

    Jolanda:

    Leuk om je verhalen te lezen en zo India een beetje via jou te ontdekken :).

    Groetjes Jolanda

  • 05 Maart 2007 - 08:04

    Pleun:

    Hey zussie, Wou even zeggen dat ik super trots op je ben! Geniet van de laatste weken. Tot snel -x-

  • 05 Maart 2007 - 08:11

    Papa:

    We zijn gewoon trots op jou. Wat kan er veel veranderen in 2 maanden. Onze sponsoractie is prima verlopen en we zijn benieuwd naar de resultaten. N.B. Ganesh is geariveerd ! Kus papa

  • 05 Maart 2007 - 13:44

    Kim B:

    Reneetje!! O, telkens als ik die verhalen lees, mis ik je zo erg! Ik zou ze graag allemaal in het echt horen...weet ook eigenlijk niet wat ik telkens moet schrijven...in vergelijking met jou maken wij echt niets interessants mee! Ik hoop dat je weer snel en veilig terug komt, zodat je alles kunt vertellen en ik alle foto's kan bekijken! Ik mis je nog steeds...Dikke kus! Kim B
    ( p.s. volgens mij komen mijn smsjes niet aan??!!)

  • 05 Maart 2007 - 16:28

    Mieke :

    Geweldig Renee,wat een unieke en superervaring. Zover weg met al jouw belevenissen en toch ook weer zo dicht bij omdat we jou als mens wel herkennen in je verhalen. We blijven je volgen en zullen blij zijn als je weer terug bent. Liefs.

  • 05 Maart 2007 - 19:14

    Nop:

    hoooooi!! dat was ff lang geleden!! maar ja, als je hoort wat jij allemaal doet daar !!!(improviseren is straks een eitje voor je!) súper hoor! en je foto's zijn ook toppie! geniet nog lekker van je tijd daar! liefs van ons allemaal!!

  • 06 Maart 2007 - 21:23

    Lidy Teernstra:

    hallo Renee! We kregen van Wobke het adres van je site,jammer genoeg nu pas! Wat interessant om je verhalen te lezen, je kunt leuk schrijven! Leerzaam om die heel andere cultuur zo intens mee te maken. De Indiase jurk staat je prachtig. Zo te zien ben je groter dan de meeste mensen daar, ook wel een aparte ervaring zeker? Nog succes in je laatste weken en tot ziens in nederland. Groetjes,Lidy teernstra

  • 07 Maart 2007 - 15:35

    Nieta V. Arkel:

    Fantastisch Renée, om je foto's te zien en je verhalen te lezen. Intensief het leven en leren daar.Een geweldige ervaring. Hartelijke groeten, Nieta en Pim v. Arkel

  • 08 Maart 2007 - 09:33

    Jes:

    Hej meis, super goed van je project!! lief dat ze het willen steunen en dat jij opzoek gaat naat een goede bestemming! want ik kan me voorstellen dat er genoeg te financieren valt daar!! jammer dat dat door velen niet ingezien wordt, want ik kan me voorstellen dat het nog een puinhoop is daar waar de Tsunami is geweest.. blijf ervan genieten, mooie dingen zien en veel mensen helpen, daar ben je goed in!! ik spreek je snel weer en hou je op de hoogte van de verhalen hier!! wat een mooie foto trouwens, die ene in dat rijstveld ;)
    kus!!!

  • 09 Maart 2007 - 10:38

    Helga:

    Super Renee,Ik heb alles uitgeprint en ga vanmiddag naar Oma Boelaars,voorlezen wat jij allemaal doet....ongeloofelijk ,wat een kanjer ben jij .Pas op jezelf tot gauw kusje helga

  • 09 Maart 2007 - 12:43

    Anne-fleur En Kyara:

    Hoe gaat het met je juf Reneé? We hebben gezien dat je leuken foto's hebt!
    Met ons gaat het goed donderdag hebben wij een voorstelling over de efteling. Tot in april!!
    Groetjes van ons allemaal!
    als extra de Juf.

  • 19 Maart 2007 - 09:53

    Rent:

    HOU JE TAAI!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Auroville

Afstudeerstage - India

Recente Reisverslagen:

25 April 2007

DEFINITIEF NIEUW NEDERLANDS NUMMER

11 April 2007

En toen was het een herinnering...

09 April 2007

Vaarwel India...

27 Maart 2007

Ow jeeh! Een virus!!

22 Maart 2007

Het afscheid
Renée

Actief sinds 29 Nov. 2006
Verslag gelezen: 214
Totaal aantal bezoekers 45177

Voorgaande reizen:

08 September 2012 - 02 Oktober 2012

Uganda

27 December 2011 - 23 Januari 2012

País incognito - Colombia

19 Februari 2011 - 18 Maart 2011

Op het dak van de wereld - Nepal

13 December 2009 - 30 Januari 2010

Skilerares - Königsleiten

03 April 2009 - 23 Mei 2009

Be More - Zuid-Afrika

30 December 2006 - 11 April 2007

Afstudeerstage - India

Landen bezocht: