Eerste stage dagen - Reisverslag uit Auroville, India van Renée Boelaars - WaarBenJij.nu Eerste stage dagen - Reisverslag uit Auroville, India van Renée Boelaars - WaarBenJij.nu

Eerste stage dagen

Door: Renée

Blijf op de hoogte en volg Renée

10 Januari 2007 | India, Auroville

Wanakum!!

Na het bruisende Chennai, de aankomst in het heerlijke dorpje Auroville is het tijd voor onze eerste stageweek. (Ik was al bijna vergeten dat stage de reden is dat we hier zijn :D)

Maandag ochtend gingen we vol goede moed richting St. Philomena. We hadden met de zusters afgesproken dat we de eerste week zouden observeren en zodat we daarna aan de slag konden gaan.
Gekleed op Indiase wijze stapten we samen met Santosh (onze tolk) de school binnen. Daar zaten we dan achter in de klas bij Standard 8 (meisjes van ongeveer 13jaar) Er zaten 52 meisjes in een klaslokaal dat kleiner is dan een gemiddeld Nederlands klaslokaal.
Maar wat bleek, St. Philomena is een Tamil Medium School. Dit betekent dat alle boeken, alle lessen en alle toetsen in Tamil zijn. En laat dit nu net de taal zijn die wij niet zo beheersen...
We probeerden een gesprekje aan te knopen met de kinderen maar die spraken totaal geen engels. Ook met de leerkrachten was zeer moeilijk te communiceren.
Ai! we hebben een probleem!!!

Na lang overleggen met Santosh, en alle mogelijke oplossingen te hebben besproken zijn we na een lange dag observeren (en niks verstaan) terug gegaan naar Bless Office, waar Camille aan het werk is.
Samen met hem hebben we de situatie besproken en zijn we tot de conclusie gekomen dat St. Philomena niet de school is waar wij onze stage kunnen lopen.

Dinsdag zijn we terug gegaan naar St. Philomena en hebben we met de zusters gesproken, ook zij zagen het taalprobleem. We hebben nog een activiteit in de klas gedaan om het af te sluiten en toen afscheid genomen van de school.
Maar gelukkig is St. Philomena niet de enige school hier in de buurt. We zijn dus opzoek gegaan naar een English Medium School, waar alle lessen, alle boeken en toetsen in het Engels zijn. We hebben twee opties. 1 schooltje staat in Auroville de andere is in Pondicherry. Vandaag zijn we bij beide scholen wezen kijken. We hebben gesprekken gehad met de directeur en leerkrachten. Maar ook met de leerlingen om te checken hoe hun engels is.
We hebben gekozen voor de school in Pondi. Dit omdat de leerlingen van de school in Auroville niet goed engels konden.
De school in Pondi is een klein schooltje met 300 leerlingen. De klassen zijn erg klein. Het gebouw is een bouwval. Het zijn een paar muren met golfplaten erop. De lokalen zijn afgebakend met doeken. Als het regent hebben we een probleem want er staan alleen muren aan de buitenkant (ik zal het later verduidelijken met foto's)
Maar het niveau van de leerlingen, de uitstraling van de leerkrachten en de vriendelijke directeur heeft ons de doorslag gegeven.

Weer een nieuwe ervaring en kennismaking met India. 'No Problem' is hier 9 van de 10 keer het antwoord maar achteraf blijkt vaak dat het toch net iets anders werkt dan je van te voren had verwacht. Maar hierbij hoort dan ook meteen dat alles op zn pootjes terecht komt.
Tot nu toe zeer interessante dagen achter de rug. Heb erg veel geleerd en gezien van verschillende schoolsystemen en methodes. En ook veel geleerd over het oplossen van problemen.

Ik zal snel weer iets van me laten horen!!

Kus

• 10 Januari 2007 - 12:38

Papa:

Hoi kleintje, gister aan de telefoon, nu alweer een mooi verhaal. Super. Het blijft vreemd dat jullie eerst naar Philomena zijn gestuurd. Dus jullei mesten weer improviseren. Goed zo meiden !

• 10 Januari 2007 - 13:05

Kimmo :

Het is anders is ons huis... ik mis jullie!!! :( x

• 10 Januari 2007 - 13:38

Kimmie:

Lief reneetje, zelfs zo'n situatie kom je tegen en overwin je. Ik ben trots op je. Ik ben al bezig met zeiluitje plannen en dan moet jij ook zeker weer van de partij zijn!!! Dikke kus en nog plezier met stage lopen

• 10 Januari 2007 - 17:50

Kim:

He Renee! We blijven erg goed op de hoogte als je zo vaak verhalen op de site blijft zetten ;) Leuk! Ik heb vandaag Tjip op het vliegtuig gezet en heb een paar traantjes gelaten.. Ik mail zo even!
    x

• 10 Januari 2007 - 18:22

Maisha:

Lieve Renée!
    Ik lees het al: jij zit weer volledig in je element daar, avonturier die je bent! Wat een prachtige foto's en een onvoorstelbaar andere cultuur..Ik ben benieuwd hoe de school in Pondi jullie bevalt.Erg leuk om je verhalen bij te houden! Geniet daar!
    Liefs, Maisha

• 10 Januari 2007 - 22:15

Jes:

idd weer een nieuwe ervaring :d en zo komen en gaan er nog velen.. ik ben apetrots op je! :D ik ben ook bezig met nieuwe ervaringen: morgen ga ik definitief mn huur opzeggen!! ik mis je... kusje

• 11 Januari 2007 - 13:35

Rent:

Hee!
    Wat vreemd eigenlijk dat de school niet paste bij jullie, maar gelukkig dat dat probleem alweer is opgelost! Ik wens je heel erg veel succes de eerste dagen met het lesgeven, want die zullen denk het meest moeilijk zijn, even wennen enzo.
    Hie rin Tilburg gaat het leven gewoon door. Beetje studie, beetje de stad in. Ik zal je morgen missen op het fuseren-feest. We zullen er laten merken dat we niet willen fuseren! En zondag mogen we weer hockeyen. Duim je voor ons? We moeten tegen Venlo en zijn met niet zoveel man. Maar ja, komt helemaal goed. Ik hou je op de hoogte!

Dikke kus Rent

• 11 Januari 2007 - 13:41

Marloes:

Eey boelie!
    Super raar dat ze jullie op een school hadden ingepland waar je niemand kunt verstaan! Is toch een beetje moeilijk lesgeven dan he... Succes de rest van je 1e weekje!