HAPPY NEW YEAR!! - Reisverslag uit New Delhi, India van Renée Boelaars - WaarBenJij.nu HAPPY NEW YEAR!! - Reisverslag uit New Delhi, India van Renée Boelaars - WaarBenJij.nu

HAPPY NEW YEAR!!

Door: Renée

Blijf op de hoogte en volg Renée

01 Januari 2007 | India, New Delhi

Gelukkig nieuwjaar allemaal!!

Ik heb een heel bijzondere jaarwisseling gehad.
Het begon heel rustig. We hadden wat flesjes wijn en bier gekocht en zaten voor 12uur lekker onze chipjes te eten en wijntjes te drinken. We hadden geinformeerd of er iets te doen was in ons Guesthouse, maar van de man van de receptie moesten we maar gaan dansen op onze kamer...We durfden het niet aan om ergens anders in de stad naar een feest te gaan omdat we dan 's nachts weer terug moesten.

Rond 23.55 zijn we naar buiten gegaan, om het vuurwerk te bekijken. We stonden aan de weg maar zagen geen vuurwerk. Wel hoorden we knallen maar iedereen stak het vuurwerk af in zijn tuintje dus daar konden we niet van mee genieten.
Wat wel heel bijzonder was dat alle mensen die langs kwamen (vrachtwagens, fietsers, riksja's, zwervers etc) naar elkaar en ons riepen om een gelukkig nieuw jaar te wensen.
We hebben ongeveer 20 minuten op straat gestaan en toen kwamen we op het idee om met een riksja door de stad te gaan toeren om te kijken hoe de Indiers oud en nieuw vieren. Een beter idee hadden we niet kunnen hebben!

We hielden een riksja aan en probeerden uit te leggen wat we wilden. Na 10 minuten snapte hij wat we bedoelden.
En daar gingen we, overal liepen de mensen op straat (dit doen ze normaal ook maar nu veeeel meer!!) Iedereen was heel uitbundig.
Onze riksja-chauffeur vroeg of we even naar het strand wilden. Leek ons een puik plan.
Daar stopte hij even en mochten we eruit. Dit was echt een popsterren-ervaring.
Van alle kanten kwamen jongens naar ons toe. Ze wilden niks, alleen even je hand schudden en nieuwjaar wensen. Polities met stokken kwamen aangerend om alle jongens weg te jagen (terwijl ze dus eigenlijk niks deden) Het wat zooo bizar!! Dit maakt Madonna elke dag mee. Voor een keer was het leuk maar heel je leven lang!!!
Door de politie werden we naar onze riksja terug gebracht en konden we weer instappen. Een hele aparte ervaring!! (kan het niet omschrijven had je bij moeten zijn :D)
Een erg leuke manier om het nieuwe jaar in te gaan.

Vanochtend waren we al vroeg wakker. We zijn met de trein naar George Town gegaan. Dit is een wijk in Chennai. De treinen hier hebben geen deuren en ramen. De mensen hangen half uit de trein en het is ook heel normaal om in te stappen als de trein al half rijdt.
George Town is een arm gedeelte van Chennai (dit wisten we nog niet toen we er heen gingen) Wat we hier allemaal gezien hebben is niet normaal. Zoveel armoede, het was soms niet te bevatten en we realiseerden ons ook niet wat we allemaal zagen. Uren hebben we door de wijk gelopen. Soms komen er mensen naar je toe om je gelukkig nieuwjaar te wensen en even een praatje te maken. Ze zijn vaak zo blij om je te zien, heel apart. We beseffen ons heel goed dat wij worden gezien als zeer rijke blanke. Soms zou je gewoon even onzichtbaar willen zijn om alles in je op te nemen.
We zagen kleine hutjes waar hele families in wonen, kinderen die op straat zitten te poepen of plassen, mensen die tussen het vuil hun eten zoeken en zo veel meer dat kun je niet in een paar woorden uitleggen. Soms schaamden we ons voor onze huidskleur en voor onze kleren tassen en schoenen, deze mensen hebben gewoon echt niks!

Wat je hier ook heel veel ziet is mensen die gewoon op de stoep liggen te slapen. Er wordt door niemand raar naar gekeken maar voor ons westerlingen is het heel apart. Deze mensen hebben niet meer dan de kleren die ze aan hebben.

Vol indrukken gingen we opzoek naar een stukje waar we even rustig konden zitten en praten over de dingen die we gezien hebben. Het strand leek ons een goede optie. Hier aangekomen bleek het tegendeel waar. Een drukte van belang. Zoveel mensen!!
Het zand op het strand zag je niet meer. Het zag zwart van de mensen en gekleurd van de kleding.
We werden wederom ongegeneerd aangekeken, van alle kanten kwamen handjes om ons gelukkig nieuwjaar te wensen. Maar het enige wat wij wilden was even lekker zitten op een rustig plekje.
Op een gegeven moment vonden we een steen waar we even op konden zitten, en we besloten ons even niks van het gestaar aan te trekken.
De eerste 10 minuten ging het goed. Zo links en rechts werd er wel een keer 'happy new year' geroepen maar ze kwamen niet naar ons toe.
Maarja, als een schaap over de dam is volgen er meer. En er was 1 lefgozer op het hele strand die wel naar ons toe durfden te komen. Vanaf toen was het 30 minuten lang handjes schudden en vriendelijk lachen. Ik moet dit jaar wel een heeeeel leuk jaar krijgen met al deze gelukswensen!
Op een gegeven moment hadden we het gehad, als we wilden konden we tot s avonds laat blijven zitten en hadden we heel het strand gehad maar dit leek ons geen goed plan.
Nogmaals, ik ben heel blij dat ik niet beroemd!!

Na het strand zijn we terug gegaan naar Egmore (de wijk waar ons guesthouse is) Dit voelt voor ons al vertrouwd. Heel apart na 2 dagen. Door alle ophef en indrukken hadden we om 16.00uur nog niks gegeten. Toch maar even gedaan!

Ik kom net terug van een wandeling door een gedeelte van Egmore waar we nog niet geweest waren. Je valt hier van de ene verbazing in de andere. Op straat zaten mensen met aapjes aan een ketting. Heel zielig!! Maar als je te lang kijkt komen ze achter je aan dus maar snel doorgelopen.
Op een gegeven moment kwam er een vrouw naar ons toe om ons gelukkig nieuwjaar te wensen. We raakten met haar aan de praat en langzaam kwamen er steeds meer mensen en kindern bij. We kregen armbandjes van ze en maakten een leuk praatje over haar familie. We gingen samen met haar en haar kinderen en wat vriendinnetjes op de foto. Toen we de foto op ons schermpje lieten zien konden ze hun ogen niet geloven. "Waren zij dat die daar op de foto stonden!!"

En nu is het 18.15, buiten is het alweer donker, wij zijn moe van de indrukken het lopen en steeds maar weer de nieuwe verbazingen. Helaas kan ik de foto's nog niet op de site zetten, je kunt je dan misschien net iets meer voorstellen van wat ik hier mee maak en zie.
Maar dan nog, je moet dit land voelen, proeven, horen, zien, ruiken en meemaken.

Morgen weer een nieuwe dag! Ben benieuwd wat ons nu weer te wachten staat.
Allemaal een fijne nieuwjaars dag en super bedankt voor alle leuke reacties!!

Heel veel liefs Renee

• 01 Januari 2007 - 13:14

Mir:

wat kan je goed beschrijven wat je meemaakt, René! echt fantastisch. Ik herken zoveel van hoe het ook in Afrika was. ben heel benieuwd naar de foto's maar het is al mooi dat je dit weblog schrijft.
    Een heel goed jaar gewenst (dat kan er nog wel bij) Liefs: Mir

• 01 Januari 2007 - 14:01

Marloes:

Hey boelie!
    Fijn dat het nu toch wel bevalt! Heb veel aan je gedacht en een champagnetje op je gedronken! Ben echt benieuwd naar je volgende verhalen... Groetjes aan milou!

• 01 Januari 2007 - 17:26

Oma En De Rest:

lieve reneé hebben net gelezen welke indrukken je de eerste dagen in India hebt opgedaan.Heel spannend allemaal! We vieren nu bij Kiek het nieuwe jaar, en moeten nu aan tafel! We blijven benieuwd naar je nieuwe avonturen en wensen je veel succes! liefs Oma
    Hoi Renee! veels liefs van ons! hou je taai meid en veel liefs en de allerbeste wensen!! (alwéér!!) dikke kus Nop, Jos Helga, Aad Lonneke Kiek en Willy!

• 01 Januari 2007 - 17:31

Rent:

Ten eerste: gelukkig nieuwjaar! Ik had je natuurlijk gisteravond toen het bij jou al 2007 was gesmst, maar dat heb je dus niet aangekregen. Er stond ongeveer in: de beste wensen voor het nieuwe jaar, een jaar dat jou hopelijks veel goed zal brengen. Eerst een leuke stage, dan goed afstuderen en vervolgens een leuke nieuwe studie, of zoiets. En misschien ook wel een leuke vent...

Maaar... Wauw, wat een bijzondere ervaring! Heel apart om zo iets mee te maken, echt geheel anders dan hier.. Wel heel leuk natuurlijk!

Moet nu gaan eten!

Dikke kus Rent

PS Ook de beste wensen namens Luc!!

• 02 Januari 2007 - 08:59

Birgie:

Gelukkig Nieuwjaar lieve Renee!!

X

• 02 Januari 2007 - 10:37

Jes:

Hej meis,
    mijn sms is ook nog niet aangekomen.. maar ook een gelukkig nieuwjaar!! het beste voor 2007, dat verdien je :) ik zie het trouwens al helemaal voor me uit de films: mensen die rennen met hun koffers langs de trein en er dan in springen, haha! gaaf hoor! maar hoe is het met je buik? heb je daar (gelukkig) geen last van! oud en nieuw was een mooi feestje, ben eerst in de clochard geweest en toen bolle.. mooi dat jullie het toch een beetje hebben kunnen vieren, kus Jes

• 02 Januari 2007 - 11:02

Noor:

Ha die Renéetje,
    Gelukkig nieuwjaar!Wat een indrukken allemaal zeg! Ik ben heel benieuwd naar de foto's. Geniet van alles en heeel veel plezier nog!
    Kus Noor

• 02 Januari 2007 - 12:12

Sanne Bee:

Dag Renee!!Wat een verhalen, en dat nu al!!Je moet nog drie maanden!Leuk hoor, misschien vind je hier dan toch je indiaanse prins, haha!!Jij ook een gelukkig nieuwjaar en doe de groeten aan miloe en aj!Kus Sanne Bee

• 02 Januari 2007 - 12:51

Kinley:

Renee, jij ook een heel gezond, goed en gelukkig 2007. Bijzondre om te lezen wat je allemaal meemaakt daar. Spannend allemaal! Veel plezier daar nog! Liefs x kin

• 02 Januari 2007 - 13:36

Eef:

Hey zusje ;-). De beste wensen voor 2007. Bij ons was het erg gezellig. We zijn naar de Clochard en Bolle gegaan. Echt cool hoor je avonturen. Ik wil binnenkort ook zo iets gaan doen. Geniet ervan voordat je het weet is het voorbij! kus eef

• 04 Januari 2007 - 17:40

Margriet:

hoi renee, heb net je vader gebeld om te zeggen dat ik al iets van je gekregen had ,zoals happy new jear en wow maar dat ik de mail die ik naar jou terug stuurde zelf weer terug kreeg ik die niet zo handig is met de comp. had iets niet goed gedaan maar nu lukt het en zit ik met open mond jouw leuke brief te lezen .wat een indrukken zeg en wat heb je in die twee dagen al veel mee gemaakt .nou dat zal je best vermoeien maar een ervarig dat op je netvliesen zal blijven staan !!!!!!!!!!!ben benieuwd naar je foto,s en ik vind het leuk dat ik op afstand mag mee genieten.dikke kus en lieve groetjes van mij