De familie op bezoek! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Renée Boelaars - WaarBenJij.nu De familie op bezoek! - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Renée Boelaars - WaarBenJij.nu

De familie op bezoek!

Door: Renée

Blijf op de hoogte en volg Renée

07 Mei 2009 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Hey!

Via deze weg wil ik iedereen adviseren om ook op reis te gaan. Niet omdat elke dag bestaat uit een aan een schakeling van avonturen. Of omdat het zonnetje in bepaalde landen nou eenmaal iets vaker schijnt dan in Nederland. En vooral niet omdat andere culturen zo interessant zijn. Maar puur en alleen omdat je dan ook zoveel leuke reacties krijgt op de verhalen die je op het net zet.
Dus allen; bedankt daarvoor!

Het is alweer bijna 2 weken geleden dat ik, toch een klein beetje zenuwachtig, op het vliegveld in Durban stond te wachten.
Om 13.30u precies gingen de schuifdeuren open en kwamen paps, mams, oom Aad en tante Helga naar buiten.
Ook al was ik natuurlijk pas 3 weken weg, het is heel bijzonder om elkaar ineens in Zuid-Afrika te zien.

De eerste 2 nachten verbleven we in Blue Sky Mining Backpackers, Durban.
Durban is niet een heel mooie stad maar ik wilde heel graag een aantal projecten van Be More laten zien en ook een aantal contacten van mij aan ze voorstellen en hun trips uitproberen.

Zondag was het 'projectendag' en hebben we heel de dag door Durban gereden en zijn we op bezoek geweest bij een drietal projecten. Dit was voor iedereen een heel bijzondere ervaring.
Doordat ik al een aantal keer bij de projecten was geweest was ik gewend aan het beeld, de geuren en de verschrikkelijke verhalen die je van of over kinderen hoort. Nu wil ik hiermee niet zeggen dat ik als een ijskonijn overal rond loop. En valt het me op dat het 's nachts net iets langer duurt voordat ik in slaap val. De verhalen die je hier hoort hebben wat meer verwerking nodig. Ze gaan hier nou eenmaal helaas niet over het behalen van zwemdiploma A of het reuzenrad in de Efteling.
De verhalen die je hier hoort gaan over een jongetje dat gezond geboren werd. Hij was naar moeders idee iets te druk en dus hield ze hem kalm met pure alcohol. Nu is hij zwaar gehandicapt.
Of een oom die zijn eigen behoeften niet onder controle had. Zijn nichtje was de dupe. Terwijl ze aangifte deed met haar moeder bij het politiebureau werden ze beide in aparte kamers verhoord en vond de politieagent dat ook hij wel even aan zijn trekken mocht komen...

Dat deze verhalen door merg en been gaan bleek wel uit de emoties die je zag bij paps, mams, Aad en Hel. Dit zette mij weer even met twee benen op de grond.
Naast de gruwelverhalen en beelden was er ook veel tijd om lol te maken met de kids. Vooral pap en Aad werden geregeld als klimtoestel gebruikt. Maar ook mam en Hel veroverden, als echte moeders, de harten van de kids.

De volgende dag zijn we richting Janet gegaan (zie foto's vorige verhaal).
Onze guide Howard liet ons alle plekjes van de omgeving zien en vertelde veel over de geschiedenis en de Zulu-cutluur.
Bij de buren van Janet kregen we een lokale maaltijd. Nu ik de foto's terug zie lijkt het dat we heerlijk zitten te smikkelen in het echt was het niet geheel ons lievelings kostje...
's Avonds werden we letterlijk van onze stoel geblazen toen een Zulu-group ging optreden. Wat een stemmen hadden die meiden!

Dinsdag ochtend in het zonnetje aan het ontbijt herinnerde Hel er ons even aan dat we pas 3 dagen onderweg waren...

We hebben nog veel meer meegemaakt voordat ik richting Port Elizabeth (PE) vertrok om weer aan het 'werk' te gaan maar helaas moet ik er nu vandoor.

Ik probeer snel de rest van de trip met de familie te beschrijven samen met mijn verblijf in PE.

Heel veel liefs!!


  • 07 Mei 2009 - 11:39

    Milou:

    Heeyy!
    Yes weer een verhaal :D
    Super leuk dat je familie er nu is, en wat hebben jullie idd al veel gedaan en gezien in korte tijd!!
    Wat een verhalen daar zeg... Gek dat je er toch anders naar gaat kijken als je er langer bent he, en dat je door de reacetie van anderen dan weer even na gaat denken dat het wel echt bizar is. Gelukkig zijn er ook veel mooie dingen en kun je met je werk iets positiefs toevoegen! Heel veel plezier nog daar, met je familie, en succes daarna weer met je werk.
    Liefs xxxx

  • 07 Mei 2009 - 11:45

    Stephanie:

    Je bent goed bezig lieve Renee. Geniet van je verhalen, voelde me even een deel van je reis :)

    Love you
    Kus

  • 07 Mei 2009 - 11:49

    Guus:

    Lieve Renée,

    Tussen mijn optredens door, heb ik even tijd gevonden om je verhalen te lezen! Ze bezorgen me kippenvel!
    Heb je mijn nieuwe single trouwens al gehoord? Hij loopt als een trein.

    Nou, meid ik wens je nog een fijne tijd toe daar!
    Kom snel maar met Kim weer langs als je terug bent.

    Groetjes,

    Guus M.

  • 07 Mei 2009 - 11:50

    Wobke:

    Wat klinkt het allemaal gaaf en ontzettend indrukwekkend! Heel bijzonder dat je je ervaringen daar, nu ook aan je familie hebt kunnen laten zien. Weten zij in ieder geval waarover je praat! Gelukkig zijn wij met jou verhalen en foto's er ook een heel klein beetje bij! Heel veel plezier nog de laatste weeken in PE! xxx

  • 07 Mei 2009 - 13:34

    Loezie:

    Eeey!

    Zijn inderdaad wel heftige verhalen zeg! Maar fijn dat je je familie weer even hebt gezien. Is natuurlijk ook wel een buitenkansje voor hun! Hier regent het al de hele week, maar komend weekend ga ik naar Boston! Ook leuk...

    Mis je meis!

  • 07 Mei 2009 - 13:36

    Mir:

    Hallo Lieve familie!
    Tja, dat Afrika geen Disneyworld is, weten we, het is steeds weer confronterend, vooral het machteloze gevoel wat ons daarbij overkomt. Wat kun je eraan doen? Maar daarbij is Afrika ook een prachtig land met zo hier en daar ook dappere en goedwillende mensen, Die moeten we steunen, zodat ze niet denken dat geweld en oplichtingspraktijken de enige manier zijn om te overleven.
    tot zover de preek van de week! Geniet ook van alle mooie dingen! Vond het superleuk dat Hel belde zodat ik de trommelaars kon horen helemaal in Zuid - Afrika!!
    ben benieuwd naar alle verhalen en vooral FOTO's!!
    Liefs: Mir

  • 07 Mei 2009 - 14:15

    Juul:

    schattie!

    prachtig om je verhalen te lezen. je kan leuk schrijven reneetje!hoop je snel te zien als je terug bent.veel plezier met je familie.
    Kus

  • 07 Mei 2009 - 14:48

    Leinn:

    reneetje..en weer een heel mooi verhaal!! Heerlijk om te lezen..en prachtig wat je daar doet en beleefd..maar zeker ook pittig.. heftige verhalen! Geniet nog van je tijd daar.. en je kunt het!! xx

  • 07 Mei 2009 - 14:58

    Kimmie:

    Lief reneetje, jeetje wat een mooi verhaal weer. Echt leuk/interessant om al je verhalen zo mee te krijgen. Ben ook zo benieuwd hoe je het daarnaast allemaal hebt, hoe het met je opdracht allemaal staat etc, maar dat hoor ik zeker weer als je in NL bent. Geniet nog even van alle dingen daar en zie je snel weer, Dikke Kus

  • 08 Mei 2009 - 08:01

    Lotte:

    Klinkt erg indrukwekkend wat je allemaal weer hebt meegemaakt! Kan me voorstellen dat het heel leuk en fijn is om je familie alles te hebben kunnen laten zien. Meis, geniet van je laatste weekjes in PE! X

  • 08 Mei 2009 - 09:48

    Kim:

    Wow Renée, een reactie van Guus M! Ik zal Wido uit W ook nog eens vragen een reactie te zetten ;)

    Nog maar twee weken, tot snel!

    x

  • 10 Mei 2009 - 19:24

    Sab:

    renee,

    geniet nog even de laatste 2 weken. voor je het weet, zit je hier weer saai achter de pc aan je rapport te werken.....

  • 11 Mei 2009 - 17:54

    Ginger:

    hoi hoi!

    Leuk om weer een berichtje van je te lezen! Ik ben echt blij dat je het zo naar je zin hebt! En het is ook echt leuk dat je je ouders en je oom en tante de projecten en andere dingen hebt kunnen laten zien waar je nu zo druk mee bezig bent!Het lijkt mij ook allemaal vrij heftig zo te horen! Het zet je wel aan het denken! De tijd vliegt volgens mij wel voorbij! Geniet nog maar flink in PE!

    x

  • 12 Mei 2009 - 18:00

    Rob:

    Hey Renee,

    zo te horen gaat het allemaal heel goed daar! Leuk je verhalen te lezen, allemaal erg indrukwekkend! Hier in Nl is het maar koud en regenachtig:(!

    Maak er nog een super elf-daagse van!

    Groetjes,

    Rob

  • 16 Mei 2009 - 08:47

    Mieke Bos:

    lieve reneé
    Een indrukwekkend verhaal en mooie foto's.
    Ik verheug me al op je nieuwe foto album met alle bijhorende verhalen. Ik ben bang dat je tijd daar wel te kort is nu je al aan het aftellen bent.
    kus van ons

  • 18 Mei 2009 - 15:51

    Pleun:

    Hey Sis, Geniet nog even van je laatste dagen..en we zien je snel weer in NL! :)
    Kusje

  • 19 Mei 2009 - 11:03

    Jes:

    He meis!
    geniet van je laatste daagjes daar en met het afronden van je bezigheden.. de laatste hockeydag zit er ook al weer op met net een verlies van 1-0 op oz2.. maar gelukkig was het feestje weer geslaagd ;)
    een dikke kus! xx

  • 13 December 2009 - 14:33

    Marloes:

    Eeey!

    Rogier heeft je NU aan de telefoon! Ik zit met spanning te wachten op je eerste ski-bericht... Geniet ervan meis! Hopelijk tot snel (vast wel...)!

    Dikke knuffel!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Be More - Zuid-Afrika

Recente Reisverslagen:

07 Mei 2009

De familie op bezoek!

20 April 2009

Foto's!!!

17 April 2009

"Every little body is a somebody"

05 April 2009

Wat is het leven toch mooi...

27 Maart 2009

Be More
Renée

Actief sinds 29 Nov. 2006
Verslag gelezen: 123
Totaal aantal bezoekers 45170

Voorgaande reizen:

08 September 2012 - 02 Oktober 2012

Uganda

27 December 2011 - 23 Januari 2012

País incognito - Colombia

19 Februari 2011 - 18 Maart 2011

Op het dak van de wereld - Nepal

13 December 2009 - 30 Januari 2010

Skilerares - Königsleiten

03 April 2009 - 23 Mei 2009

Be More - Zuid-Afrika

30 December 2006 - 11 April 2007

Afstudeerstage - India

Landen bezocht: