"Every little body is a somebody" - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Renée Boelaars - WaarBenJij.nu "Every little body is a somebody" - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Renée Boelaars - WaarBenJij.nu

"Every little body is a somebody"

Door: Renée

Blijf op de hoogte en volg Renée

17 April 2009 | Zuid-Afrika, Durban

Hi lieve allemaal!

Alweer twee weken 'woon' ik in Durban. Cliché maar waar: de tijd vliegt!

Tijdens de eerste week heb ik alle projecten van Be More gezien. Nadat ik in Nederland al veel gehoord had over de projecten is het heel gaaf om ze nu in het echt te zien.
Het is heel bijzonder om te zien en te horen dat de vrijwilligers echt een verschil maken voor het project.
Iedereen (zowel vrijwilligers als staff) zijn heel gepassioneerd en vol overgave zorgen ze ervoor dat het leven van een ander beetje bij beetje wordt verbeterd.
In een land met zoveel ongelijkheid. Een land dat lijdt onder haar eigen geschiedenis is het heel bijzonder te merken dat er toch altijd mensen zijn die anders zijn. Die niet kijken naar geur, kleur of afkomst. Mensen met als motto: “Every little body is a somebody”.

Mijn eerste week stond ook in het teken van wennen en aftasten. In mijn hoofd wist ik precies wat mijn doel was van mijn trip en hoe ik dat doel ging bereiken. Maar toen ik in deze miljoenen stad aan kwam bleek het toch allemaal net even ietsje anders te zijn en te gaan.
Langer dan verwacht had ik nodig om het plaatje helder te krijgen. Wie doet wat bij welk project, hoe kom ik aan mijn contacten, hoe zit de stad in elkaar maar vooral wie kan ik vertrouwen en wie niet?!

Een weekendje St. Lucia bleek de oplossing. Samen met Tamara en Anne (bezig met haar afstudeeronderzoek voor culturele antropologie) zijn we naar St. Lucia gereden. Hier hebben we gelogeerd bij Manja en Myrte (studiegenootjes van Anne).
Op zaterdag zijn we naar Cape Videl gegaan. Dit strand ligt in een Wild Park en het was echt prachtig!
Tijdens een flinke strandwandeling met Anne voelde ik me even een deelnemer van Expeditie Robinson. Het strand was verlaten, her en der een dode boom stronk, de zee strak blauw, krabbetjes die zich snel naar de zee haasten nadat ze hun eitjes hadden gelegd en een nestje jonge merels die het beeld compleet maakten. Moeder Merel waarschuwde ons even toen we te dichtbij kwamen door ons met open bek aan te vallen maar dit leek allemaal bij het schouwspel te horen.

Als echte Zuid-Afrikanen hadden we het plan opgevat ’s avonds te gaan braaien. Waarschijnlijk zagen onze buren aan ons dat wij hier niet mee zijn opgegroeid en hebben ze ons alle kneepjes van het vak geleerd. En ik moet zeggen het was erg lekker!

Zondag zijn we richting Hluhluwe gereden. Dit is een Wild Park waar de Big Five vertoefd. Toen we door het park reden op weg naar onze ranger kwamen we al heel wat dieren tegen. Zo moesten we plotseling op de rem om familie Aap voor te laten gaan en stonden Poe en Moe Rhino ons raar aan te kijken toen we langs ze reden. Samen met Bongi (Ranger) hebben we 3 uur door Hluhluwe gereden. Het is echt heel mooi en het heeft ook wel iets spannends. Iedereen is goed om zich heen aan het kijken of je een dier ziet. Soms ga je een bocht om en staat er ineens een giraffe voor je neus. Erg bijzonder.

Afgelopen week heb ik veel afspraken gehad en heb ik mijn eigen autootje op gehaald. Ja ja, ik ben in het bezit van een Volkswagen Chico. Hij is zo lelijk dat hij eigenlijk best stoer is.
Met mn raampjes open scheur ik door de prachtige landschappen. Met het zonnetje op mijn gezicht en hard meezingend met de radio voel ik me de koning te rijk.

Het gaat dus goed hier in Zuid-Afrika. Gelukkig ben ik nog lang niet op de helft en heb ik nog genoeg dagen om te genieten.

Ik hoop dat het bij jullie ook allemaal goed gaat en dat jullie goed hebben genoten van het lekkere weer!

Heel veel liefs,
Renée

  • 17 April 2009 - 14:51

    Yvette:

    Hey Renee,

    Fijn dat het zo goed bevalt. En ik kan me voorstellen dat het leuk is om alle projecten nu ook zelf te zien! :) Hier op kantoor is het wel een beetje stil zonder jou!

    Veel plezier nog,

    groetjes

    Yvette

  • 17 April 2009 - 15:03

    Mir:

    Hoi Renée, het valt me weer op hoe goed je de atmosfeer weet te beschrijven, ik zie je rijden in je autotje, zie de verbaasde rino's en inderdaad: wie kan je vertrouwen met je goede bedoelingen? Ben jaloers op Gijs, Ing, Hel en Aad die binnenkort komen kijken! Geniet van alles, Liefs: Mir

  • 17 April 2009 - 15:29

    Kiek:

    Hoi ik volg je.
    Doei

  • 17 April 2009 - 17:37

    Laslo:

    Lekker bezig daar!
    Bofkont, die beesten komen ik hier in Parijs allemaal niet tegen. Haha.

    Gr

  • 18 April 2009 - 07:20

    Marjolijn:

    Hey Rene,

    Wilde even zeggen dat je ontzettend leuk schrijft en dat ik je berichtjes daarom blijf volgen!
    Veel plezier nog daar met het mooie werk dat je doet.

    groetjes,
    Marjolijn (je oud huisgenootje)

  • 18 April 2009 - 10:39

    Staetenlane:

    wow super cool!!

    Binnenkort volgt een update vanuit hier!

    xxx

  • 18 April 2009 - 23:30

    Loezie:

    Rosé!
    Jeetje klinkt goed hoor! En is wel wat anders dan je bezoekje in New York!Nog bedankt voor je telefoonjte, heel lief... Geniet ervan honnepon. En groetjes aan familie Aap!

  • 19 April 2009 - 08:40

    Claire:

    Wat een avontuur weer! Top dat je nu weer een "duidelijk" doel hebt. Lekker genieten daar!!

    Dikke knuffel

  • 19 April 2009 - 10:12

    Stephanie:

    Wauw, het klinkt geweldig lieve reneetje... Geniet van alles. Ik lees je verhalen met veel plezier.

    Dikke kus en tot snel

  • 19 April 2009 - 12:20

    MI:

    Heeyy meis! Leuk verhaal :D Echt super vet allemaal, ben jaloers haha :P Have fun en succes met het werk!! Kuskus

  • 20 April 2009 - 07:43

    Viv:

    Reneetje!

    St.Lucia en Cape Videl zijn gaaf he :)! Ik heb ook het genoegen gehad om daar een week te mogen vertoeven..!

    Genieten mevrouw! Maar zo te zien doe je dat wel!

    Kusje

  • 20 April 2009 - 16:17

    Sandra L.:

    He Renee! Even een reactie vanuit je huisje op de Spoorlaan. Leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt! Doet me goed om te zien dat het goed met je gaat!
    Geniet ervan!!!

    Groetjes, Sandra

  • 20 April 2009 - 17:20

    Rent:

    Hee RTD!

    Wat klinkt dat goed allemaal! Fijn dat je nu je plekje hebt kunnen vinden! Heel veel succes nog met je stage. Ik hoop dat het je allemaal gaat lukken!

    Liefs Rent

  • 20 April 2009 - 18:09

    Juul:

    Reneetje! wat goed om te horen dat je het zo naar je zin hebt!heerlijk! Lekker genieten van alles daar? Gaat t ook goed met je onderzoek verder? Ik studeer ook af in aug, dus lekker saampjes!
    Kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Durban

Be More - Zuid-Afrika

Recente Reisverslagen:

07 Mei 2009

De familie op bezoek!

20 April 2009

Foto's!!!

17 April 2009

"Every little body is a somebody"

05 April 2009

Wat is het leven toch mooi...

27 Maart 2009

Be More
Renée

Actief sinds 29 Nov. 2006
Verslag gelezen: 124
Totaal aantal bezoekers 45178

Voorgaande reizen:

08 September 2012 - 02 Oktober 2012

Uganda

27 December 2011 - 23 Januari 2012

País incognito - Colombia

19 Februari 2011 - 18 Maart 2011

Op het dak van de wereld - Nepal

13 December 2009 - 30 Januari 2010

Skilerares - Königsleiten

03 April 2009 - 23 Mei 2009

Be More - Zuid-Afrika

30 December 2006 - 11 April 2007

Afstudeerstage - India

Landen bezocht: