Mission completed! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Renée Boelaars - WaarBenJij.nu Mission completed! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Renée Boelaars - WaarBenJij.nu

Mission completed!

Door: Renée

Blijf op de hoogte en volg Renée

12 Maart 2011 | Nepal, Kathmandu

Wauw..

Mijn vingers zweven boven het toetsenbord. Hoe moet ik uitleggen dat je twee weken door elk uitzicht kan worden verrast, dat bergen je kracht kunnen geven, dat een loopritme meditatief werkt, dat je eerste blik op de Mnt Everest je sprakeloos maakt, de tweede je kippenvel geeft en de derde betekent dat de top niet ver weg kan zijn...

28 februari, Kathmandu Airport.
Niet geheel professioneel worden we door de security gecheckt. Onze boarding pass geeft aan dat we met de tweede flight (ongeveer 7.30u) richting Lukla zullen vertrekken. Deze tijd en boarding pass blijken echter niet meer dan een formaliteit. Willekeurig worden passagiers in de vliegtuigjes gestopt. Rond 11u zijn wij aan de beurt.

Tijdens onze wachttijd vond Ram, onze gids, dat wij wel een geschiedenislesje konden gebruiken en zo wisten wij al vrij snel dat de 'meeste' vluchten naar Lukla goed gaan en dat Tara Air haar vliegtuigjes koopt op de rommelmarkt in Europa.

Bij binnenkomst in het vliegtuigje blijkt niks gelogen. Stoelen scheef, ventilatoren kapot, noodtrap met touwtjes vast gebonden. Even schietgebedje. Enjoy your flight!

Naast het feit dat ik lichtelijk gespannen ben en de turbelentie ervoor zorgt dat het lijkt alsof je in een mislukte attractie van de Efteling zit heb ik er toch van genoten. Rakelings scheur je langs de bergtoppen met op de achtergrond de pieken van de Himalaya. Vlak voor Lukla wordt er met man en macht nog even voor gezorgt dat je ook de laatste kam haalt om vervolgens met een duikvlucht naar beneden te storten zodat je de landingsbaan in Lukla niet mist. Dan vol op de rem om de scherpe bocht richting de 'gate' te nemen en dan ben je er. In de Himalaya.

Vanaf dit moment bestaat je dag uit opstaan, ontbijten, wandelen, lunchen, wandelen, kaarten, avondeten, slapen. Tijd maakt hierbij niet uit. De hoogte is waar het om gaat.

Na 2 dagen lopen arriveren we in Namche Bazar (3440m). Zodra je boven de 3000m komt is het belangrijk dat je je lichaam aan de hoogte laat wennen. En dus hebben we een acclimatisatie dag. Vanaf dit moment zorg je er elke dag voor dat je hoog loopt en laag slaapt. Vanaf Namche mogen we maar 300m stijgen per dag.

Behalve af en toe wat hoofdpijn voel ik me tot Machermo (4470m) redelijk goed. Toch begint de hoogte steeds meer grip te krijgen op mijn lijf. Naast het feit dat je na het ontbijt alweer toe bent aan een nacht goed slapen en elke beweging in slowmotion wordt uitgevoerd, was mijn eetlust ver te zoeken en had ik continu het gevoel dat ik moest overgeven.

7 maart, Gokyo 4800m
Met 50% zuurstof in de lucht maken we ons klaar voor de laatste tocht. Gokyo Ri (5460m) is het doel. Een uitputtingsslag. Mijn lichaam is op en wil alleen nog maar slapen. Drie stappen, rusten, drie stappen, rusten...

Mijn hoofd doet niet mee in dit ritme, die draait overuren. Al 7 dagen ben ik onderweg en mijn knie heeft nog geen kick gegeven. Ik kan toch niet vlak voor de finishlijn omdraaien en teruggaan?

Terwijl alle hoogte- en dieptepunten van afgelopen jaar door mijn hoofd spelen gaat het ritme verder en komt mijn doel dichterbij.

En dan ineens ben je er, Gokyo Ri. De Mnt Everest, de Lhotse, de Nuptse, de Makalu ze liggen aan je voeten. Handen in de lucht, een stevige omhelsing, lachen, genieten, highfiven, de polonaise (het is per slot van rekening carnaval), tranen en een vreugde kreet. Het is gelukt! Mission completed!


  • 12 Maart 2011 - 09:39

    Pleun:

    Lieve Sis,
    Wat een super verhaal en wat zijn wij allemaal trots op je (en natuurlijk op Parties en Rogier!).. Volgende week horen we alle verhalen!Geniet van je laatste dagen Hele dikke knuffel vanuit een zonnig Groningen

  • 12 Maart 2011 - 11:20

    Brenda:

    Wauw renee wat goed! Respect en heel bijzonder! Hopelijk tot snel! X

  • 12 Maart 2011 - 11:28

    Wobke:

    Wauw! Wat een helden zijn jullie! En wat kun je jouw avontuur prachtig beschrijven. Ben trost! En jaloers! Geniet van de laatste week. Liefs
    ps Marloes heeft ons erg goed op de hoogte gehouden, dat was erg leuk!

  • 12 Maart 2011 - 11:37

    Kim Roomie:

    Kippenvel

  • 12 Maart 2011 - 12:19

    Esther:

    Hi Renee,

    Super goed man, echt leuk om te lezen! Geniet ervan!

    X

  • 12 Maart 2011 - 13:29

    Lotte:

    Meis, wat ontzettend stoer!!!! Ben trots op je! Geniet van de laatste week, ben benieuwd naar je "live" verhalen!

  • 12 Maart 2011 - 14:09

    Lars:

    Ben echt zo super trots op je! om een traantje weg te pinken! fijn dat het zo goed is gegaan! dikke kus aan de beste ski juf!

  • 12 Maart 2011 - 14:22

    Mir:

    Geweldig Renée, het is je gelukt!
    geniet nog even na en tot ziens in het platte Holland!

  • 12 Maart 2011 - 16:58

    Pieter Vermeer:

    Prachtig verhaal, gefeliciteerd!

  • 12 Maart 2011 - 17:06

    Helga:

    Geweldig wat jij al niet gedaan en overwonnen hebt!! Geniet nog even . En kom dan maar naar huis . Hier is het ook leuk.

  • 12 Maart 2011 - 18:46

    Debbie:

    Wat ontzettend gaaf dat je het hebt gered! Super gedaan & prachtig beschreven. Geniet van deze mijlpaal en geslaagde missie,

    liefs debbie

  • 12 Maart 2011 - 19:06

    Mieke:

    Joh,Renee,wat een geweldig verslag heb je weer. En dat je ook nog eens alles zelf hebt meegemaakt. fantastisch!! En ook proficiat dat je je doel bereikt hebt. Mocht het zo zijn dat Freek je dit jaar ook op moet halen dan kom ik deze keer ook mee. Tot vlug en dikke kus

  • 12 Maart 2011 - 21:28

    Hanneke:

    Hoi Renee,

    Wat stoer!! Knap hoor.
    Geniet er nog maaar even lekker van.

    Groetjes Hanneke

  • 13 Maart 2011 - 08:27

    Marleen:

    Hoi Renée,

    Wat kun je leuk schrijven. Fijn te horen dat alles goed is verlopen. En zo te lezen is mission knie ook gehaald! Geniet er komende week nog van. Veel plezier!

  • 13 Maart 2011 - 09:33

    Kim:

    Wow toppertje ben suoer trots op je you did it! Tot snel! Liefs, kim

  • 13 Maart 2011 - 11:26

    Ginger:

    Renée hartstikke goed man! En wat fijn dat het zo goed ging met je knie! Ben erg benieuwd naar foto's met die geweldige uitzichten! Marloes heeft zoals Wob het al zei goed op de hoogte gehouden! Tot snel!
    xxx

  • 13 Maart 2011 - 13:43

    Ida:

    Wow echt super! Gefeliciteerd:D Geniet nog de laatste dagen en tot snel! Kusje

  • 14 Maart 2011 - 08:10

    Feico:

    Kippenvel Renée, top gedaan! Geweldige prestatie!

  • 14 Maart 2011 - 08:16

    Rent:

    gaaaaaaaaaaaaafff!!!! ik kijk er naar uit om het in real-life te horen!!
    kus

  • 14 Maart 2011 - 08:58

    Viv:

    Renee, wat geweldig!!!

    En hoe ben je weer terug gekomen? :D

    Kus!

  • 14 Maart 2011 - 11:54

    Kiek:

    Ik houd het niet echt droog...heel hartelijk gefeliciteerd. Een prachtige onderneming waar je veel voor hebt moeten doen.
    Ik ben apetrots op je.
    liefs Kiek

  • 14 Maart 2011 - 19:56

    Judith:

    Wauw wat een reis en ervaring.. Ik ben trots op je dat je het gehaald hebt! Echt super! Ik ben volgende week benieuwd naar de rest van de verhalen..
    Kuss

  • 14 Maart 2011 - 21:21

    Sylvia:

    Hi Renee,
    Dit is wel super gaaf. Fantastisch.
    Knap hoor, dat je het hebt gehaald. Nog even genieten daar en een goede reis terug. Tot zaterdag.
    Liefs Sylvia

  • 15 Maart 2011 - 09:29

    Stefke:

    Lieve lieve Renee,

    Je moet er wat mee gaan doen, met dat schrijven. Ik krijg zo kippenvel van je verhalen. Dat ik bijna moet huilen wijt ik toch maar even aan de hormonen :o)

    Lieve schat, ik ben zoooooo trots op je, echt te gek dat het je gelukt is. Om nooit meer te vergeten...

    Ik spreek je snel hoop ik
    Liefs van ons

  • 15 Maart 2011 - 10:55

    Michelle:

    You dit it!! Supergoed :-) Ben benieuwd naar het hele verhaal! Tot volgende week! Xx

  • 15 Maart 2011 - 20:52

    Sjoerd:

    knap reneetje,
    en een leuk verhaal! en wat je in je 2e zin had staan : hoe kan ik uit leggen dat... dat kun je niemand uitleggen dat weet alleen jij
    dikke kus neef Sjoerd

  • 16 Maart 2011 - 13:53

    Joost (neef):

    Reneetje gefeliciteerd hoor! Prachtig verhaal en top dat je het hebt gedaan! Ik ben heel benieuwd naar alle foto's en verhalen van je! Tot snel hopelijk, xx!

  • 17 Maart 2011 - 00:57

    Jop:

    Wat een verhaal Renee en een enorme overwinning - ik denk aan je knie - op jezelf op die hoogte!! Zeker 'Mission Completed'. Hoe gaat het nu met je?

    Jop

  • 17 Maart 2011 - 22:02

    Roger:

    Topper!

  • 18 Maart 2011 - 21:02

    Stephanie:

    Jeujjjj helemaal super! Erg benieuwd naar de verhalen en foto's en de grap van de berg (ofzoiets ;-)). Heb je nog iets aan het handwasmiddel gehad? :-D
    Trots op jullie, zie dat je vandaag thuiskomt, boel om van na te genieten!


  • 18 Maart 2011 - 23:15

    Puppy G:

    echt kippenvel.. ik kan niet meer zeggen dan:

    K BEN ECHT TROTS OP JE :)

    wat ben jij een doorzetter!

    xxx Mo

  • 20 Maart 2011 - 19:55

    Leinn:

    Super renee..mooi verwoord.. Sorry voor mn late reactie, had in france geen internet! Trots op jou en op je knietje! Fijn dat je weer thuis bent, tot snel..xx liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Op het dak van de wereld - Nepal

Recente Reisverslagen:

11 April 2011

Nederlandse bodem

12 Maart 2011

Mission completed!

24 Februari 2011

Hakuna Matata!

17 Februari 2011

Voorproefje

30 Januari 2011

I have a dream
Renée

Actief sinds 29 Nov. 2006
Verslag gelezen: 271
Totaal aantal bezoekers 45186

Voorgaande reizen:

08 September 2012 - 02 Oktober 2012

Uganda

27 December 2011 - 23 Januari 2012

País incognito - Colombia

19 Februari 2011 - 18 Maart 2011

Op het dak van de wereld - Nepal

13 December 2009 - 30 Januari 2010

Skilerares - Königsleiten

03 April 2009 - 23 Mei 2009

Be More - Zuid-Afrika

30 December 2006 - 11 April 2007

Afstudeerstage - India

Landen bezocht: