Hakuna Matata! - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Renée Boelaars - WaarBenJij.nu Hakuna Matata! - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Renée Boelaars - WaarBenJij.nu

Hakuna Matata!

Door: Renée

Blijf op de hoogte en volg Renée

24 Februari 2011 | Nepal, Pokhara

Hakuna Matata, oftewel: Don't worry, be happy!

Na 4 dagen Nepal speelt deze tekst als een soort mantra door mijn hoofd. En ook al komt deze wijsheid oorspronkelijk uit Afrika (nee niet van Timon en Pumba uit de Lion King ;-) ) ook hier in Azië lukt het mij erg goed 'Hakuna Matata' als een levensmotto mee te dragen.

Toen ik afgelopen zondag, na een reis van bijna 24uur, lichtelijk vermoeid uit het vliegtuigraampje zat te staren werd ik even stil. Was het de vermoeiheid die met me speelde of waren mn lenzen troebel na zo'n lange trip?

45 minuten lang vlogen we boven Kathmandu rond wachtend op het moment dat we konden landen. Nou is het normaal dat als je in een vliegtuig zit alles buiten het raampje op Madurodam lijkt. En dus moest ik een paar keer knipperen toen ik achter de 'normale' bergtoppen een strook reusachtige witte bergtoppen zag. De Himalaya.

Wow! Ik kan je vertellen het is een indrukwekkend stel heuvels bij elkaar!

Ik merk dat het lastig te omschrijven is maar je wordt er door overvallen. Zo ontzetten hoog, groot, veel en vooral mooi!

Eenmaal buiten het vliegveld werd ik even terug geworpen naar 2007, India. De geur, het geluid, de continue aan een schakeling van korte filmpjes die zich voor mijn neus afspeelden (lees: roggelende mensen, overstekende koeien, het toeterende verkeer, bedelende kinderen, prachtige vrouwen en ga zo maar door). Tegelijkertijd is Nepal compleet anders. De bevolking is een mengelmoes van Chinees, Mongools, Tibetaans en Indiaas, de straten schoon (of ja, schoner), je ziet op iedere straathoek een monnik en er rijden geen riksja's rond.

Na één dag Kathmandu ben ik door gereisd naar Pokhara. Dit is een bustrip van ongeveer 8uur. Ondanks de sterke geur van mijn buurman, de jengelende muziek die net iets te hard stond en mijn stoel die bij elke hobbel ietsje schever ging staan betekent dat voor mij 8uur lang genieten. Het enige wat je moet doen is de juiste soundtrack op je Ipod selecteren en genieten van de film die buiten voor je wordt afgespeeld.

Eenmaal aangekomen in Pokhara stonden Marloes en Rogier op het busstation, heftig zwaaiend, op me te wachten. Heel bijzonder om even een kijkje te kunnen nemen in hun Nepalese leventje.

Ik heb met Marloes meegeholpen bij Sewa, het tehuis waar ze werkt. Heb hun Nepalese vrienden ontmoet, gegeten in de restaurantjes waar ze wekelijks komen en vandaag ga ik met Rogier mee naar één van zijn micro-krediet projecten.

Daarnaast hebben we een paar hele korte dagtrekkings gedaan. De eerste was naar de World Peace Pagoda. De eerste test van mijn knie. En ook al krijg ik 'Hakuna Matata' niet uit mijn hoofd, ik moet toegeven dat ik het toch wel een beetje spannend vond. Stel je voor dat na één dag zou blijken dat het knietje het niet trok...

Gelukkig bleek niets minder waar en klommen we als een stel berggeiten de berg op om vervolgens weer even stil te worden van het uitzicht op de Himalaya. Ook het dalen ging goed. Maar was wat zwaarder dan het stijgen. Het 'pad' waar je op loopt bestaat uit een soort ongelijke traptreden. Je bent dus continu opzoek naar balans. Maar met een tapeje om mijn knie te verstevigen en twee wandelstokken voor de balans moet dit ook zeker gaan lukken.

Natuurlijk heb ik nog veel meer meegemaakt maar dat komt zodra ik thuis ben :-)

En ook al sneeuwt het in Nederland en verlangen de meesten naar de lente vergeet niet: Hakuna Matata!!

Heel veel liefs uit het zonnige Nepal! Xx





  • 24 Februari 2011 - 07:20

    Ellis En Marleen:

    He Renee,

    Wat leuk om dit alles te lezen. Terwijl wij hier bezig zijn in een enorm warme zaal, met uitzicht op een drukke straatweg. Misschien moeten we de muziekkeuze ook eens aanpassen (zou dat werken?).

    Zie dat het nu 25 graden is, terwijl we hier gisteren konden skieen.

    Heel veel plezier en we wachten op het volgende verslag!

  • 24 Februari 2011 - 07:58

    Mir:

    Ha Renée! wat een ervaring om de Himalya in het echt te zien! Ik herinner me dat ik zo ooit aan de rand van de Grand Canyon heb gezeten, urenlang, om het te kunnen bevatten: de afmetingen die je leest in een gids: zoveel km breed, zoveel km diep .. het lukte niet, ik bleef kijken naar een breedbeeld film.. jaren later ben ik er 'even' in afgedaald, en dat gaf me meer feeling met wat de canyon is. Jij gaat nu de Himalya voelen! geniet ze!

  • 24 Februari 2011 - 08:00

    Kim Bleijs:

    Wow Reneetje, wat moet het daar geweldig zijn! Ben trots op je! Geniet van elk moment!
    Liefsxx

  • 24 Februari 2011 - 08:12

    Papa:

    Hi Kleintje (zo voel je je toch tussen al die reuzen. Geweldig verhaal. Leuk je gister even op skype te hebben gehoord en gezien, tot de elektriciteit uitviel....
    Goeie reis verder.
    Liefs

  • 24 Februari 2011 - 09:22

    Feico:

    Heey Renee,

    Zo te lezen heb je je plekje weer helemaal gevonden! Tof om je verhaal achter mijn laptop, op mijn werk, in een suf en warm kantoor te lezen. Jaloers!

    Geniet er van! Heel veel plezier en ben benieuwd naar je volgende verhaal!

  • 24 Februari 2011 - 09:40

    Stefke:

    Hey lieve Ratm,

    Wat schrijf je toch leuk en levendig, heerlijk om te lezen. Geniet van alles en vooral, hou je levensmotto vast, en zing het af en toe net als in de film ;)

    Ik vind je een topper!
    Liefs van ons

  • 24 Februari 2011 - 10:01

    Brenda:

    Lieve renee,

    Volgens mij wordt dit een geweldig en heel mooi avontuur als ik nu je verhalen zo lees! Het klinkt fantastisch! En je hebt ook al zoveel gedaan.. En dat in 4 dagen!
    Geniet ervan!

    Xxx

  • 24 Februari 2011 - 10:10

    Milou:

    Heey meis,
    Het klinkt super!! Fijn ook dat je eerste tripje goed ging met je knie :) Geniet ervan!!
    Liefs X

  • 24 Februari 2011 - 11:00

    Anke:

    Hi Boelaars,

    Wat een prachtig verslag, wat zul je je verwonderen daar.
    Blijf genieten, maar dat komt volgens mij helemaal goed!!

    Liefs

  • 24 Februari 2011 - 12:31

    Juul:

    was al zo benieuwd hoe je het zou hebben! super om dat te lezen en fijn dat je knietje zo goed meedoet!
    kus

  • 24 Februari 2011 - 17:47

    Oma Boelaars:

    lieve Reneé
    Ik ben blij dat je knie het goed doet en dat je een onvergetelijke reis hebt.
    Je ziet wel dat je met doorzettingsvermogen een groot deel van de wereld kan zien. Ik wacht op de volgende berichten en een fijne reis!! Liefs Oma Boelaars

  • 25 Februari 2011 - 11:11

    Puppy Ginger:

    Hoi lieve meis,

    Wat een mooi verhaal weer :-)! Ik geniet er van om ze te lezen en ben blij dat alles zo goed met je gaat!

    Ik zit alweer met smart op het volgende verhaal te wachten.

    Geniet van het vervolg van je reis!

    Liefs

    Puppy G.

  • 25 Februari 2011 - 11:55

    Boinie En Rocky:

    Didie!
    Wij zijn blij dat je er bent. En ondanks die aardappel op je hoofd zijn ook wij apetrots op je. Ik besefte me weer opnieuw toen ik je hier op sleeptouw nam wat voor een leuk mens je bent! Jij zit nu in Kathmandau, wij hebben gepakt en afscheid genomen. We komen eraan! Zie je morgen...

    Namaste!

  • 25 Februari 2011 - 13:08

    Sis:

    Ha lieve sis,

    wat een super verhaal weer en super gaaf om te horen dat het zo goed is gegaan met je knie! Ben trots op je!!
    Geniet van je dagen in Kathmandu :-) en natuurlijk van de trekking daarna...

    Ben benieuwd naar je volgende verhaal.

    Dikke kus en Liefs Pleun

  • 28 Februari 2011 - 21:44

    Leinn:

    Hakuna matata.. mooi Boelie!
    Jullie zijn begonnen.. spannend hoor..ik ben trots, enorm trots dat jullie ervoor gaan! Ik duim en denk aan jullie, zet hem op. Mooi te lezen dat je je tijd in Pokhara zoveel hebt gedaan en gezien..erg leuk om te lezen! Nu tijd voor je missie! Go,go,go! xx

  • 01 Maart 2011 - 10:04

    Maisha:

    Ha Renée, wat een avontuur! Leuk om te lezen hoe je je ook daar als vis in het water voelt. Het Himalaya lijkt me enorm overweldigend. Wat fijn dat je knie het trok! Geniet daar, jij globetrotter ;)

  • 01 Maart 2011 - 19:45

    Manja:

    Ha lieve Renee! Klinkt erg goed allemaal! Heerlijk om te lezen! Geniet er maar van en ik kijk uit naar je volgende verhaal!! X

  • 14 Maart 2011 - 05:57

    Marjolijn Wannet:

    hey Renee,

    Wat grappig: volgens mij reizen we elkaar steeds achterna (Marokko, India...en ik ben nu ook in Nepal). Ik kom net terug uit Pokhara...
    Zo te lezen ben je een mooie ervaring rijker! En ik heb eerder gelezen dat je een ongeluk hebt gehad met skieen. Dat klonk erg heftig zeg en ik schrok ervan toen ik het las... Hopelijk gaat t weer beter...
    Iig veel plezier nog je laatste dagen. Ik ben nu in Baktapur, niet al te ver van Kathmandu. Als je zin hebt om een chai latte te drinken in Kathmandu, let me know!

    groetjes,
    Marjolijn (je oud-huisgenote)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Pokhara

Op het dak van de wereld - Nepal

Recente Reisverslagen:

11 April 2011

Nederlandse bodem

12 Maart 2011

Mission completed!

24 Februari 2011

Hakuna Matata!

17 Februari 2011

Voorproefje

30 Januari 2011

I have a dream
Renée

Actief sinds 29 Nov. 2006
Verslag gelezen: 239
Totaal aantal bezoekers 45179

Voorgaande reizen:

08 September 2012 - 02 Oktober 2012

Uganda

27 December 2011 - 23 Januari 2012

País incognito - Colombia

19 Februari 2011 - 18 Maart 2011

Op het dak van de wereld - Nepal

13 December 2009 - 30 Januari 2010

Skilerares - Königsleiten

03 April 2009 - 23 Mei 2009

Be More - Zuid-Afrika

30 December 2006 - 11 April 2007

Afstudeerstage - India

Landen bezocht: